vrijdag 26 juni 2026

kalkoendij met aubergine , tomaat en bosui

Soms kan het raar gaan met recepten en hoe ze tot stand komen. Ik kocht vanmiddag bij AH twee kalkoendijtjes. Scharrel dus oké. Wat ik miste was de inspiratie om er iets appetijtelijks van te maken. Dit postte ik op facebook en zowaar, een van mijn FB vrienden suggereerde me; paprika, knoflook, bosui en rode wijn. Daar kon ik wel wat mee. Op mijn fruitschaal lag een aubergine die op moest. Wijn, bosui, knoflook, allemaal voorhanden.Het kwam meer dan goed.

Wrijf de dijtjes stevig  in met milde spaanse paprikapoeder,zout, oregano en olijfolie. Bak ze in een koekenpan op halfhoog vuur aan in een kleine eetlepel kokosvet. Dit kan vervangen worden door olijf- of arachideolie. Laat ze  half toegedekt  zo'n 40 minuten garen in een praktisch droge koekenpan. Want het braadvet giet je over in een schone koekenpan.  Daar bak je de aubergineblokjes in, snijd ze echt klein, zo'n 1 cm groot. Knoflookje erbij en na een paar minuten ook een handvol kerstomaatjes, een kneepje tomatenketchup van Heinz en een paar cm tomatenpuree doppio uit een  tube. En wat zout. De tomaatjes verzorgen het stoofvocht. Laat afgedekt een half uurtje zachtjes gaan.
De gare dijtjes laten nog wat vocht een aanbaksel  los en dat blus je af met een ferme scheut stevige rode wijn en een heel klein beetje rode wijnazijn. Dat gaat bij de auberginesaus en de dijtjes ook.

Wij aten dit met krakend vers gebakken speltbrood, maar een romige aardappelpuree zal niet misstaan. of pasta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten