dinsdag 12 januari 2016

warm gekruide pompoensoep net even anders!

In het heerlijke onlangs verschenen kookboek 'Vegarabia' van Greg en Lucy Malouf, vond ik een pilav met geroosterde gekruide pompoen. De receptuur inspireerde mij in het maken van deze pompoensoep. Hierin hield ik het kruiden/specerijenpalet uit het pilav recept aan.

daarvoor had ik nodig:

olijfolie om te bakken

1 theelepel piment ( ik gebruikte 5 kruidenpoeder)
1 krappe theelepel kaneel
1/2 theelepel chilivlokken
2 teentjes knoflook, gehakt
1 sjalot, gesnipperd
1 laurierblad, liefst vers
2 takjes of 1 theelepel gedroogde tijm
700 ml groentebouillon
1 medium grote  pompoen
2 theelepels granaatappel melasse ( Turkse supermarkt) Voorzichtig doseren, het kan snel te zoet worden.
versgemalen peper en zout
geraspte citroenschil
dikke yoghurt

Begin met het fruiten van alle specerijen en kruiden in de olijfolie. Als het lekker ruikt, gaat er de knoflook en sjalot bij. laat niet verbranden! Na 5 minuten kan de pompoen, in blokjes gesneden met schil en al,erbij. Laat nog 5 minuten samen zachtjes fruiten en doe de bouillon erbij.Als je van een vollere soep houdt met lekker veel verwarmende koolhydraten,doe er een aardappel bij. Kook alles zo een 30 minuten tot de pompoen zacht is.Pureer de soep in de blender of met een staafmixer. 
Proef en controleer de smaak op een goede balans in zuur, zout, zoet en bitter. Corrigeer eventueel met wijnazijn of citroen of de melasse of extra zout en peper. 
Doen op met een dot yoghurt met citroenrasp. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten